Eerste opdracht afgerond, tweede gestart

Toen ik er voor koos om een website te maken voor mijn onderneming, wist ik al dat het een vrij statische website zou worden, maar ik had echt niet verwacht dat er 7 maanden geen beweging in zou zitten! Mijn laatste blog was van juni 2016 en ondertussen zitten we al in januari 2017. Ik ben nog steeds een gelukkige ondernemer!

Zo mag ik mezelf gelukkig prijzen met een vervolgopdracht bij de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen). Mijn voorgaande opdracht daar betrof de tijdelijke invulling van de functie van manager arbeidsmarkt (een vacature die per december gelukkig intern ingevuld kon worden). In mijn nieuwe opdracht mag ik me meer met mijn specialisme bezig gaan houden: Business Concept Development. Alhoewel “Business” in de traditionele zin niet bij een branchevereniging thuis hoort. Corebusiness van een branchevereniging is immers het behartigen van de belangen van haar leden. Maar als je meer- en andere leden wilt omdat je meer en bredere belangen wilt gaan behartigen in de arbeidsmarkt, ben je bij mij natuurlijk aan het juiste adres 🙂

De ABU heeft in haar beleidsplan voor 2016-2018 opgenomen dat zij haar dienstverlening voor andere aanbieders van flexibel werk wil uitbreiden. De ABU wil zich omvormen tot een “breed huis van werk” met verschillende “kamers”. Uiteraard blijft uitzenden daar één van. En ik ben in de gelukkige positie dat ik drie nieuwe kamers mag helpen opzetten, te weten:

  • Kandidaatgerichte Bemiddeling, waaronder activiteiten als re-integratie 2e spoor, outplacement en ook duurzame inzetbaarheid onder vallen
  • Managed Service Providers (MSP’s) die de inhuur van extern personeel van grote organisaties organiseren op strategisch-, tactisch- & operationeel gebied en daarmee onder meer verantwoordelijk zijn voor het beheren en vinden van leveranciers van inhuurkrachten en/of van HR diensten.
  • Werving & Selectie

De uitwerking van de Kamers begin met een onderzoek dat aansluitend bij (dochters van) ABU-leden die actief zijn op het betreffende terrein, wordt getoetst. Tijdens de eerste verkenningsbijeenkomst wordt besproken of er voldoende thema’s zijn waarop het interessant is om samen te werken. Aansluitend worden één of meer van die thema’s uitgewerkt en op basis van deze ervaring wordt een voorstel gemaakt voor een (organisatie-)structuur van de Kamer. Het klinkt zo wat theoretisch, maar ik kan beloven dat het een interactief en praktisch proces is waarin waardevolle dialogen worden gevoerd met ondernemende directeuren van organisaties die midden in de arbeidsmarkt staan, waarbij gelukkig ook nog gelachten wordt. (Mocht u als lezer belangstelling hebben om aan een van de kamers deel te nemen, laat me dat dan even weten op mijn ABU email-adres: zomerdijk@abu.nl en dan zal ik kijken wat ik kan doen).

Ik ben ca 2,5 dag per week met deze opdracht bezig en verwacht deze tegen de zomer af te ronden. Ik geniet er met volle teugen van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *